If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Friday 5 February 2010

MARYAM JAMEELAH


Maryam Jameelah atau nama asalnya Margaret Marcus telah memeluk Islam pada tahun 1961. Dilahirkan dalam keluarga Yahudi pada 23 Mei 1934,  beliau dibesarkan di Wetchester New York.

Gadis ini mempunyai personaliti yang luar biasa kerana tersangat gemarkan muzik Arab walaupun bagi keluarganya muzik tersebut amat menyakitkan telinga. Beliau telah memaksa ayahnya menemaninya membeli kaset-kaset muzik Arab dan amat asyik memainkannya sehingga keluarganya menyuruhnya menutup pintu bilik dan jendela kerana benci mendengarnya. Selain itu beliau amat sukakan sejarah dan politik muslim Arab. Semasa berusia 12 tahun dia telah menulis sebuah novel yang mengisahkan kehidupan seorang remaja Palestin.

Minatnya terhadap Islam bermula sewaktu beliau berusia 10 tahun, ketika itu beliau berada di Sunday School. Beliau mengikuti reformasi Yahudi di Sunday School dan sangat tertarik dengan sejarah hubungan antara bangsa Yahudi dan bangsa Arab. Beliau kemudiannya membaca mengenai Zaman Pertengahan Eropah; penindasan Kristian telah menyebabkan orang-orang Yahudi disiksa dengan teruknya dan kehadiran mereka di Sepanyol diterima oleh umat Islam di sana.

Margaret bersama kakaknya tidak gembira di Sunday School kerana melihat anak-anak Yahudi yang lain yang meremehkan agama. Mereka sering membaca komik yang disorok dalam buku-buku doa mereka dan tertawa terhadap ajaran ritual yang dajar oleh guru-guru. Mereka sama sekali tidak menghormati dan memperdulikan guru-guru mereka. Akhirnya Maryam dan kakaknya berjaya melepaskan diri daripada Sunday School apabila ibu bapa mereka menyedari kepincangan sekolah tersebut. Hari Kudus; sepatutnya mereka berada di Rumah Ibadat (Synagouge), sebaliknya mereka di bawa ke perkelahan dan pesta makan di restoran terkenal.

Selepas itu kedua ibu bapanya menghantar Margaret dan kakaknya menyertai gerakan Humanist yang dikenali sebagai Gerakan Budaya Athiest Beliau menghadiri kelas tersebut sehingga berusia 15 tahun.  Sehingga itu dia telah menolak Jews dan berfahaman Atheist, namun  sebenarnya beliau masih tidak berpuashati dengan fahaman tersebut dan terus mencari kebenaran.

Tidak lama kemudian, beliau menyertai kumpulan Bahai di New York, 'The Caravan of East and West', yang diketuai oleh Mirza Ahmed Sohrab. Beliau agak tertarik kepada kumpulan ini kerana ia seakan-akan islam dan mengatakan bahawa Tuhan adalah Satu. Namun kemudiannya dia meninggalkan kumpulan itu apa bila mendapati mereka gagal mengaplikasi idea tersebut dalam amalan mereka.

Sewaktu berusia 18 tahun, beliau menyertai gerakan Zionis 'Mizrachi Hatzan', namun beliau turut meninggalkannya setelah merasa kecewa sebaik mengetahui kebenaran di sebalik Zionis.

Seterusnya Margaret menyambung pelajaran di Universiti New York dan mengambil mata pelajaran 'Judaism in Islam'. Kemudian beliau mendapati pensyarahnya Profesor Rabbi Abraham Issac Kitsh (Ketua Jabatan Hebrew) telah memesongkan pelajar-pelajarnya dengan mengatakan Islam berasal dari pada ajaran Yahudi. Profesor tersebut telah menyalahgunakan al-Quran bagi membuktikan Yahudi agama teragung. Mengetahui dan menyedari jenayah tersebut Margaret tidak lagi sanggup menerima agama Yahudi dalam hidupnya. Beliau mula membandingkan agama Yahudi dengan Islam. Dalam kajiannya terhadap Old Testament  atau Kitab Taurat serta perbandingannya dengan al-Quran, jelas kepadanya bahawa agama Yahudi telah rosak (1961).

Sebenarnya percubaan Margaret untuk memeluk Islam pernah dihalang oleh keluarganya pada tahun 1954 lagi. Pada waktu tersebut beliau tidak berupaya untuk menentang keluarganya. Mereka mengadakan perbincangan terbuka bagi membunuh hasratnya. Hujah mereka, Islam akan merenggangkan hubungan keluarga antara mereka, Islam juga akan menyisihkan dirinya daripada masyarakat. Kegagalannya untuk melaksanakan keinginan memeluk Islam telah memberi kesan hebat kepada fizikal dan spiritualnya. Beliau jatuh sakit selama dua tahun, (1957-1959). Bapanya telah menghantarnya ke hospital swasta, namun apa bila penyakitnya berterusan, dia dipindahkan ke hospital umum. Beliau bersumpah sekiranya penyakitnya sembuh, dia akan memeluk Islam. 

Setelah sembuh dan keluar dari hospital beliau benar-benar melaksanakan hasratnya,pada tarikh 24 Mei 1961, beliau memeluk Islam dan memakai nama Maryam Jameelah. Beliau juga berusaha mencari peluang bertemu orang-orang Islam di New York, dan banyak menghabiskan masa membaca bahan-bahan berkaitan Islam di Perpustakaan Bandaraya New York. Beliau juga menulis untuk majalah Muslim Digest of Durban for South Africa. Selain itu beliau berutus surat dengan ulama-ulama dan ketua pergerakan Islam di seluruh dunia antaranya Pengarah Pusat Islam Washington, Dr Said Ramadhan al-Buti dan Maulana Sayyid Abul A'la Al-Mawdudi. Surat-suratnya dengan A-Mawdudi antara tahun 1960 hingga 1962  telah diterbitkan dalam sebuah buku berjudul Correspondence between Maulana Mawdoodi and Maryam Jameelah, yang membincangkan pelbagai isu antara Islam dan Barat.

Jameelah berhijrah ke Pakistan pada 1962 atas jemputan Al-Mawdudi dan mendirikan rumahtangga dengan Muhammad Yusuf Khan sebagai isteri kedua. Hari ini Jameelah terus menetap di Lahore, beliau memakai hijab dan niqab. Memiliki 5 orang cahaya mata termasuk seorang yang meninggal semasa kecil, beliau kini meneruskan usahanya menulis buku-buku tentang pemikiran Islam dan kehidupan.

Begitulah sukarnya muslimah ini menemui hidayah. Begitu cekal sekali dia menempuh ranjau kehidupan demi jalan kebenaran yang diburuinya.  Bagaimana pula dengan kita yang sedia lahir disinari cahaya ilahi ini? Maka marilah kita sama-sama memelihara nikmat yang  telah kita miliki ini agar ianya sentiasa menerangi diri, keluarga dan keturunan kita selamanya. Ameen. 




1 comment:

  1. Salam puan...sy tertarik dengan cerita pn tentang nabhan yg mengalami disleksia...boleh saya tau bagaimana keadaan nabhan sekarang..

    ReplyDelete