If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Wednesday 18 July 2012

KERAS TANGAN SAYA BERSAMA KLIEN

Untuk mengisi masa lapang di tempat kerja sering kali juga saya membuat kraf tangan bersama mereka@ lebih tepat lagi saya buat untuk mereka, kerana klien-klien saya ini adalah yang terdiri dari pada insan-insan yang disayangi Allah. Mereka semua diberi peluang oleh Allah hidup di muka bumi tanpa direzekikan dengan kesempurnaan fizikal, mental mahupun spiritual. Maka apalah yang boleh diharapkan dari pada mereka. Apa-apa yang saya buat sebenarnya adalah untuk mereka walaupun dalam report saya akan tulis..'si pulan was supported to......', si pulan akan terima barang yang sudah siap saja.

Biasanya saya akan buat di depan mereka, ada juga antara mereka yang berminat menolong, dan sebetulnya ada juga yang boleh buat dengan bantuan, seperti Mak Cik JS yang suka menolong saya buat kraf untuknya, Makcik PT pula boleh buat tapi jangan lama, nanti tak semena-mena kita dicubitnya, ataupun tangannya singgah di muka atau di kepala kita! Kalau dia mula main kuku (twitching/flicking fingers) tu, cepat-cepat tamatkan aktiviti atau bawa lari jauh dari dia sebelum keNA!  Cik adik EB pula langsung tidak berminat menolong, baik dia main game wii Mario atau PS3, tapi bila siap dia datang tersengih-sengih dan berkata; 'I keep it!', muka tak malu!

Begitulah perangai klien-klien yang saya jaga bila saya buat aktiviti kraf tangan dengan mereka, namun saya jadi seronok dan ralit pula membuat kraf. Dulu masa saya diminta mengajar Pendidikan Seni di sekolah rasa malas dan tiada idea. Maklumlah, mana ada masa nak fikir, sibuk memanjang. Sekarang fikiran ada sikit tenang, idea pun ada berkembang!

Ini antara benda-benda kraf yang saya buat dengan EB:

 Ini adalah karektor kartun yag EB suka tengok di Cbeebies, saya dah lupa apa nama rancangannya

Ini 'view' sawah padi, masa ni terkenang sawah ayah dan mak. Sedapnya makan nasi di tepi sawah (masa darjah 5/6 dulu...). Saja nak bagi omputeh tengok sawah padi kita...

Butterfly untuk EB

EB walaupun sudah 30an tapi masih lagi suka toys, ini antara watak yang EB suka 'Thomas n Friends'
Antara hasil kerja pertama saya bersama EB

Menghias potret
Tiru Mr Maker!
Watak kartun yang menjadi teman EB di mana-mana

dibuat sempena Queen's Diamond Jubilee Celebration 2012

EB memang minat dengan spider, di mana dia jumpa spider dia akan spend masa to say hello and have a chat with this little creature!

Caterpillar, silap letak sesungut plak dahh!

 
Mungkin ada satu dua gambar lagi yang saya akan bubuh selepas ini, antaranya watak Waybuloo, boleh kata setiap kali saya shift, saya diminta melukis watak-watak Waybuloo; Yojojo, Nok Tok, Lau-lau dan De Li, betul-betul macam budak 3 tahun!

No comments:

Post a Comment