If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Wednesday 19 May 2010

MATA



MATA, dari mata turun ke hati, begitulah kata pujangga kita. Peranan mata amat penting sekali, lantaran kebanyakan perkara bermula dengan penilaian di mata. Mata boleh membawa pahala, mata juga boleh mendorong kepada dosa.

Kata  pujangga Arab pula:
NAZRUN, FABTASIMUN, FASALAAMUN, FAKALAAMUN, FAMAUIDUN, FALIQAAUN!
Maksudnya : Berpandangan, maka memberi senyuman, berkirim salam,  bercakap-cakap (telefon kot!), membuat janji, kemudian bertemu!. 

Begitulah penangan mata, lantaran itulah Allah SWT telah memberi amaran dan peringatan terhadap empunya mata seperti yang termaktub dalam surah an-nuur. (Sebahagian daripada artikel ini adalah perkongsian daripada blog rezkilesus.(http://rizkilesus.wordpress.com.))

Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nuur, ayat  30 dan 31:

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka,........(ila akhirul ayat)

Ayat ini turun ketika Nabi SAW  memalingkan muka anak pamannya yang bernama al-Fadhl bin Abbas, daripada melihat wanita Khats’amiyah pada waktu haji, kerana Baginda melihat al-Fadhl berlama-lama memandang wanita itu. Dalam suatu riwayat disebutkan bahwa al-Fadhl bertanya kepada Rasulullah SAW, “Mengapa engkau palingkan muka anak pamanmu?” Baginda SAW menjawab, “Saya melihat seorang pemuda dan seorang pemudi, maka saya tidak merasa aman akan gangguan syaitan terhadap mereka.

Perintah dalam ayat tersebut adalah menundukkan sebahagian pandangan (ghaddhul bashar) ketika berurusan antara lelaki dan perempuan. Pada zahirnya bermaksud sekiranya kita berbicara dengan kaum yang berlainan jenis maka hendaklah kita tunduk, jangan memandang kepada mereka. Namun sebenarnya tidaklah begitu. Hal ini sama dengan menundukkan suara seperti yang disebutkan dalam al-Quran; waghdhud min shautiq "dan tundukkanlah/rendahkanlah sebahagian suaramu" (Luqman: 19). Di sini tidak bererti kita harus menutup mulut sehingga tidak berbicara, tetapi berbicaralah dan bersuara sekadar yang perlu.


Apa yang dimaksud menundukkan pandangan, ialah menjaga pandangan, tidak dilepaskan begitu saja tanpa kawalan sehingga  membawa kepada zina mata, seperti asbabun nuzul ayat an-nuur di atas;  Fadl bin Abbas telah berlama-lama memandang wanita itu.
Pandangan yang terpelihara ialah apabila memandang kepada jenis lain dan tidak mengamat-amati kecantikannya dan tidak lama menoleh kepadanya serta tidak melekat pandangan kepada yang dilihatnya itu.
Oleh karena itu pesan Rasulullah kepada Saidina Ali:
“Hai Ali! Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pada pandangan pertama, adapun yang berikutnya tidak boleh.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tarmizi).
Rasulullah s.a.w. menganggap pandangan liar (maksudnya dengan syahwat) sebagai zina mata.

Iman Ahmad bin Hanbal rahimahullah pula meriwayatkan;
Hendaklah orang yang berakal itu berwaspada dengan pandangan mata. Sesungguhnya mata, ketika melihat perkara yang haram, maka mata akan menilainya sebagai sesuatu yang paling indah, paling baik, paling sesuai dan paling utama dari sesuatu yang halal dan baik baginya. Berapa banyak pandangan yang membuatkan pelakunya menjadi gelisah.” (al-Furuu’)



Dalam buku Kebebasan Wanita,  Abu Syuqqah menyimpulkan, “adanya pertemuan antara laki-laki dan wanita mungkin menyebabkan timbulnya sikap saling memandang antara mereka. Namun, kejadian seperti itu tidak menjadi masalah sekiranya sepanjang pandang-memandang di antara mereka tidak didasarkan pada syahwat, serta keduanya sama-sama berniat untuk melaksanakan perintah menahan pandangan.”
Kondisi yang membolehkan kita memandang lawan-jenis adalah ketika tidak ada rasa kagum pada keindahan rupa parasnya dan tidak melihat auratnya. Jika dalam keadaan terpelihara, kita tidak dituntut untuk memalingkan muka (seperti Fadhl) atau pun diperintahkan untuk tidak melanjutkan pandangan (seperti Ali).


Diriwayatkan daripada Aisyah ra: Ketika itu adalah hari raya, dan pada waktu itu orang Habsyah sedang bermain lembing dan tombak. Entah aku yang meminta atau Nabi sendiri yang berkata kepadaku: ‘Apakah kamu ingin melihatnya?’ Aku jawab: ‘Ya.’ Maka aku disuruhnya berdiri di belakangnya [sehingga aku melihatnya]. (HR Bukhari)
Dalam hadits ini diisyaratkan bolehnya memandang lawan-jenis seraya mengagumi keahliannya atau sekurang-kurangnya menyaksikan penampilan dan kehebatannya.


Syaikh Yusuf Qardhawi dalam Fatwa Kontemporari mengatakan:
Yang dilarang dengan tidak ada keraguan lagi ialah melihat dengan menikmati (taladzdzudz) dan bersyahwat, karena ini merupakan pintu bahaya. Sebab itu, ada ungkapan, “memandang merupakan pengantar perzinaan.”
Jadi, memandang itu hukumnya boleh dengan syarat jika tidak disertai dengan kehendak “menikmati”.  Jika berlaku sedemikian, maka hukumnya haram. Karena itu, Allah menyuruh kaum mukminah menundukkan sebaghaian pandangannya sebagaimana Dia menyuruh laki-laki menundukkan sebahagian pandangannya.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Umamah RA, Rasulullah SAW bersabda “Tidaklah seorang muslim melihat kecantikan seorang wanita kemudian ia menundukkan pandangannya, melainkan Allah akan menggantinya dengan ibadah yang dirasakan manisnya”.
 
Menundukkan pandangan mengandungi hikmah yang banyak, diantaranya ialah; ianya perintah Allah, melaksanakannya bererti membawa kesempurnaan iman dan kebahagiaan serta memberi ketenangan jiwa kerana hati jauh daripada gangguan syaitan yang suka menjadikan mata kita sebagai senjata mereka.


Mata yang selalu dijaga daripada melihat pekara-perkara yang diharamkan oleh Allah SWT, tidak akan disentuh oleh api neraka, sebagaimana sabda Rasulullah SAW; dua jenis mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka iaitu mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang berjaga kerana berjihad fi sabilillah.

Maka, marilah kita bersama-sama menjaga pancaindera yang dikurniakan Allah kepada kita ini agar ianya kembali menjadi modal untuk kita meraih keredhaan allah SWT.

MATA HATI-HIJJAZ:-

No comments:

Post a Comment