If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Monday 14 November 2011

I LOVE AUTUMN 2011

Selama setengah jam saya mengambil masa berjalan kaki dari tempat kerja untuk pulang ke rumah. Ini merupakan percubaan pertama saya berjalan kaki memandangkan tempat kerja baru saya lebih hampir dengan rumah berbanding dulu.

Hari ini pula cuaca lebih stabil daripada hari-hari sebelumnya, lebih nyaman dan kurang kedinginannya! Jadi saya dapat berjalan dengan selesa, saya kira jika saya berjalan laju dan sekata, saya cuma mengambil masa 15 minit saja untuk sampai ke rumah, namun disebabkan saya selalu alah berjalan kaki dan mempunyai masalah otot, maka saya mengambil langkah berjaga-jaga memandangkan dalam minggu ini setiap hari saya bekerja. Maka saya berlenggang lenggok saja laa...


Sepanjang jalan pula saya menyaksikan pemandangan indah musim luruh, pohon-pohon berdaun lebat sedang galak menggugurkan dedaunnya yang kekuningan. Sungguh saya amat takjub dengan keindahan alam di musim luruh ini. Segera pula kenangan menerpa benak fikiran.  Ayah seorang penoreh getah. Tika melihat dedaun luruh di sepanjang jalan ini, terkenang zaman lampau, musim pokok-pokok getah meluruh, tebal betul daun-daun getah yang jatuh ketika itu sehingga tidak kelihatan permukaan tanah di kebun getah ayah. Menurut ibu saya getah kurang mengeluarkan hasil semasa musim luruhnya, bermakna kuranglah juga pendapatan ayah yang telah sedia seadanya itu.....


Kini..., saya menapak di bumi asing, memang tidak pernah terlintas di fikiran ini bahawa suatu hari saya akan bernafas di sini. Masyaallah! Sesungguhnya Dia perancang terunggul, Dia memberi apa saja dan kepada siapa sahaja. Maka aku di antara penerima anugerah yang nikmat ini. Nikmatnya mataku menyantap keindahan alam di waktu ini.........





Tepi Sungai Red Hall...........
Sayang masih tidak berpeluang membawa anak-anak berposing untuk autumn kali ini. Minggu kebelakangan ini matahari mahu tak mahu saja menjengul. Hari-hari redup saja renungannya..............Tambahan pula, saya dan suami agak sibuk dengan kerja dan sambutan aidil adha yang masih belum habis, jemputan dan kunjungan masih berjalan. Waktu siang pula semakin pendek, cepatnya gelap bumi di sini, tiada peluang lagi untuk anak-anak berada di luar, sekolah tamat di waktu senja, tiba di rumah malam menerpa! Depan tv saja tempat mereka, laptop saya juga yang jadi mangsa mereka................
Ucai di depan rumah

dalam perjalanan ke sekolah............









No comments:

Post a Comment