If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Wednesday 3 August 2011

13 TAHUN...........

1 Ogos 2011, bersamaan 1 Ramadhan 1432, anak sulungku ini menginjaki usia 13 tahun. Alhamdulillah....................



Dua tahun di sini pelbagai pengalaman pahit manis yang Iffah lalui. Dua tahun berada di sini, dua buah sekolah juga yang telah Iffah hadiri. Berjaya di sekolah pertama dan cemerlang di sekolah kedua, puteri kami ini tidak pernah menghampakan. Bijak bestari dan berbudi, sememangnya anugerah Allah yang tiada taranya buat ummi dan ayah, dua bulan menjejaki Haughton Community School, berturut-turut ummi dan ayah menerima warkah-warkah pujian pihak sekolah buat Iffah, diikuti dengan penghargaan sebagai 'Gold Star Student', serta banyak lagi pencapaian selepas itu termasuklah dicalonkan sebagai 'Student of The Year', dan menjadi 'EV Star' bagi dua subjek. 
Untuk Iffah, dari ummi n ayah


Subhanallah, banyak sebenarnya nikmat Allah ke atas Iffah. Telah ummi ingatkan bahawa Allah sedang menguji Iffah, apakah Iffah seorang yang bersyukur?? Teruskan usaha Iffah untuk menjadi hamba Allah yang baik. Belajar kerana Allah, gunakan ilmu yang diperolehi untuk memikirkan kebesaran Allah. Baguskan akhlakmu, dampingilah Al-Quran, jadikan hadis-hadis Rasulullah SAW sebagi panduan hidupmu, insyaalah doa ummi dan ayah Iffah akan sentiasa berjaya dan terpelihara.

Ya Allah, rahmati dan sayangilah Iffah, kurniai dia kejayaan dan keberkatan di dunia dan akhirat...


Puteri harapan ummi dan ayah.........

Sesungguhnya diri dan jiwa Iffah adalah milik Allah SWT. Atas setiap kurniaan Allah adalah baik jadinya bagimu. Apa bila menempuh kehidupan yang berliku, berhati-hatilah, pastikan Iffah sentiasa memilih jalan menghampiri Allah SWT. Jangan sesekali merasa kecewa dan putus asa dengan ketentuan Allah SWT. Mungkin sekali Allah mendugamu, namun sentiasalah bermohon agar jangan sampai Iffah diduga dengan sesuatu yang Iffah tidak mampu. Maka selepas itu bertawakkallah, yakinlah bahawa dugaan yang Allah beri adalah sesuai buatmu.

Baby n ucai wishing kakak a 'happy birthday'


Ucai luv kakak...........

Indah kurniaan Allah, sambutan ulang tahunmu setitik dengan sambutan Ramadhan yang mulia, moga dititik ini Iffah melangkah ke 13  tahun kehidupan dengan penuh rasa tawadhuk seorang hamba, moga ibadah di bulan mulia ini akan melahirkan Iffah yang bertaqwa kepada Allah SWT. AMEEN.

IFTAR MERAI HARI JADI IFFAH
ZARA CAFE, STOCKTON




Maka yang mana satukah nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan?

No comments:

Post a Comment