If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Monday 1 August 2011

RAMADHAN KEDUA DI PERANTAUAN

Malam penuh keberkatan bermula..............kali kedua menempuh Ramadhan di bumi yang jauh, amat jauh dari ibunda tercinta dan adik-beradik yang dikasihi. Terasa sayu juga, menjalani Ramadhan kali ini, apatah lagi kali ini bukan saja jauh dari sanak saudara malah jauh juga dari kawan dan rakan Melayu seperti tahun lalu. Nampaknya tahun ini kami bertadarus dalam keluarga sahaja. Alhamdulillah baru sebentar tadi suami telah memaklumkan bahawa tadarus di rumah sehari satu juzuk, di samping bacaan individu.

Semasa usrah kaum ibu di Bowburn dua minggu lepas, telah pun dibincangkan bahawa yang terbaik adalah membaca al-Quran beserta menghayati maksudnya, itu adalah azam yang saya sematkan dalam hati. Moga diberi kekuatan dan masa oleh Allah SWT.

Puasa kali ini bermula pada pukul 3.20 pagi hingga 9.13 malam. Menjalani ibadah puasa semasa musim panas memerlukan kesabaran yang tinggi kerana waktu siang yang panjang. Waktu malam pula pendek, singkat benar waktunya, untuk makan minum, berehat, terawih, tidur dan bangun sahur. Pilihannya berjaga sehingga sahur. Nampaknya terpaksa tidur selepas subuh juga. Mungkin agak sukar jika kena dengan hari bekerja. Seawal jam 8 pagi sudah berada di tempat kerja. Namun jarang-jarang mendapat shift begitu.

Dua hari lepas saya disapa seorang rakan sekerja, pemuda berdarah campuran Cina Malaysia dan Inggeris. 'Ramadhan is coming, are you looking foward?' Tergamam saya, tak sangka pula dia ambil berat juga pasal Ramadhan, sedangkan kehidupannya penuh dengan kepura-puraan dunia! 'Yes, I can't wait!', dan dia menggeleng-gelengkan kepala tidak faham. Mungkin dia ingat Ramadhan ini satu bulan penyiksaan bagi orang Islam, lantaran dia ini sangat suka berhujah mempertikaikan itu ini dalam Islam. Kenapa perempuan Islam pakai tudung, kenapa orang Arab pakai purdah, kenapa saya tak going out (keluar berhibur malam), kenapa lelaki Islam boleh kahwin empat sedangkan perempuan tidak boleh dan macam-macam lagi soalan yang saya kena jawab untuk dia. Namun saya sangat seronok mempunyai rakan sekerja seperti ini. Sekurang-kurang nya bergerak juga minda saya walaupun saya terpaksa memerah otak bukan saja memikir jawapan tapi men'translate!'.

Hari pertama puasa bersamaan dengan hari jadi Iffah. Istimewa pula hari jadinya kali ini, disambut sekali dengan Ramadhan. Macam-macam nikmat Allah! Nabhan pula tiada bersama. Berada di Sheffield, di rumah kawannya. Seminggu ini kami akan berpuasa tanpa Nabhan, terasa sunyi pula, selalunya sebahagian tugas saya adalah mengawal Nabhan. Dari bangun tidur saya terpaksa memberi arahan; mandi, gosok gigi, solat, mengaji, baca buku, jangan bergaduh, bla,bla,bla......... Moga dia dapat mengawal diri sendiri di rumah orang.

Nadhila pula telah berjanji untuk berpuasa. Saya sudah tanya dia tadi, kenapa mesti puasa? jawabnya sebab Baby nak rasa macam mana orang susah, tak dapat makan. Kalau tak Baby jadi orang tamak..., saya kata yang pertama kena tahu bahawa puasa itu suruhan Allah, jadi kita puasa sebab taatkan Allah! Lain kali boleh sambung 'lecture' lagi. Saya tak paksa dia puasa, cuma digalakkan mencuba sekadar terdaya, masih lagi dalam proses tarbiyah. Kena difahamkan cara dan hikmah puasa. Jangan berpuasa sekadar adat sahaja!

Begitulah permulaan Ramadhan bagi keluarga kami tahun ini. Harapan menggunung bahawa madrasah Ramadhan kali ini dapat menjadikan ahli usrah kami sebagai hamba yang diredhai Allah. Moga dilapangkan jalan ketaatan bagi kami semua dan ditutup jalan keingkaran, Ya Allah permudahkan kami dengan ketaatan dan halangi kami dari kemaksiatan. Selamat membersihkan diri wahai ummat, moga keluarnya kita  dari madrasah ini sebagaimana keluarnya seorang bayi ke dunia ini...............

No comments:

Post a Comment