If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Tuesday 19 July 2011

DR LO'LO PERMATA DALAM KENANGAN

Dua hari sudah saya merasa kehilangan, satu perasaan yang tidak pernah saya rasakan sepanjang hidup saya terhadap orang yang tak pernah saya temui seperti Allahyarhamah Dr. Lo'lo' Ghazali. Sesungguhnya saya amat meminati peribadi beliau, wajahnya yang tenang, personalitinya yang matang, keluarganya yang sakinah, dan perjuangannya yang tak kunjung padam. 

Walau hanya dapat menatap wajah-wajahnya di dada akhbar dan majalah, namun saya rasa dekat kepadanya, dia idola saya terutama dalam membentuk keluarga dan mendidik anak-anak. Membaca kisahnya dan melihat gambarnya sekeluarga dalam sebuah majalah beberapa tahun yang lalu, membuatkan saya jatuh cinta kepadanya. Bagus keluarganya, anak-anak yang beriman dan menghayati agama. Bersama-sama pula mereka sekeluarga berkelana dalam medan perjuangan mengislah ummah!

Dr. lo'lo', dia memang permata, Moga dapat aku berkongsi permata itu dan kusematkan juga di dalam jiwaku...........



Seandainya kau tangisi kematianku
Dan kau siram pusaraku dengan air matamu
Maka di atas tulangku yang hancur luluh
Nyalakanlah obor buat umat mulia ini
Dan teruskan perjalanan ke gerbang jaya
Kematianku adalah suatu perjalanan
Mendapatkan Kekasih yang sedang merinduku
Taman-taman di syurga bangga menerimaku
Burung-burung berkicau riang menyambut ku
Berbahagialah hidupku di alam abadi
Puaka kegelapan pasti akan hancur
Dan alam ini akan disinari fajar lagi
Biarlah roh ku terbang mendapatkan rindunya
Janganlah gentar berkelana ke alam abadi
Nun di sana fajar sedang memancar


Sungguh ramai yang menziarahinya, curahan doa mengiringi pemergiannya, tanda-tanda bahagia roh Dr. lo'lo' yang pergi mengadap Ilahi.........

4 comments:

  1. Salam

    Sangat sayu melihat majlis pengebumiannya...dekat pula dengan ramadhan, dan hampir sama waktunya dgn pemergian ibu saya.

    Semoga Allah merahmati rohnya

    Nampak sungguh dia nie tergolong dalam golongan orang yang beriman. Saya sangat cemburukan nya, apa lah agaknya amalan baik nya hingga di muliakan Allah begitu sekali.

    ReplyDelete
  2. Telah lama rupanya dia menderita kanser, namun sehingga ke hari terakhir dia tetap mengambil berat amanah yang dipikulnya,wpun dia sedang kritikal, anak dan menantu yang sepatutnya berada di sisi dihantar mewakilinya ke program anjuran kawasannya, malam itu dr lo'lo' mengakhiri kehidupan dan tugasnya sebagai khalifah di muka bumi, ya Allah, rahmati dia, ampuni dia, maafi dia...ameen.

    ReplyDelete
  3. Ameen..
    Menjadikan dia sebagai cerminan diri. Terasa tak cukup masa mengejar kemuliaan akhlak dan perjuangannya yang kental dan istiqamah. Jadikanlah aku Ya Allah insan yang menjejaki dan menteladani insan2 mulia sepertinya..thanks Syidah

    ReplyDelete
  4. insyaallah, sama2 kita mengasuh diri dalam madrasah ramadhan nanti ye...........

    ReplyDelete