If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans

If I Had My Child to Raise Over Again by Diane Loomans
If I had my child to raise all over again,
I'd do less correcting, and more connecting,
I'd take my eyes off my watch, and watch with my eyes.
I would care to know less and know to care more.
I'd take more hikes and fly more kites.
I'd stop playing serious, and seriously play.
I'd run through more fields and gaze at more stars.
I'd do more hugging, and less tugging.
I would be firm less often, and affirm much more,
I'd build self-esteem first, and the house later.
I'd teach less about the love of power and more about the power of love.

Tuesday, 19 July 2011

DR LO'LO PERMATA DALAM KENANGAN

Dua hari sudah saya merasa kehilangan, satu perasaan yang tidak pernah saya rasakan sepanjang hidup saya terhadap orang yang tak pernah saya temui seperti Allahyarhamah Dr. Lo'lo' Ghazali. Sesungguhnya saya amat meminati peribadi beliau, wajahnya yang tenang, personalitinya yang matang, keluarganya yang sakinah, dan perjuangannya yang tak kunjung padam. 

Walau hanya dapat menatap wajah-wajahnya di dada akhbar dan majalah, namun saya rasa dekat kepadanya, dia idola saya terutama dalam membentuk keluarga dan mendidik anak-anak. Membaca kisahnya dan melihat gambarnya sekeluarga dalam sebuah majalah beberapa tahun yang lalu, membuatkan saya jatuh cinta kepadanya. Bagus keluarganya, anak-anak yang beriman dan menghayati agama. Bersama-sama pula mereka sekeluarga berkelana dalam medan perjuangan mengislah ummah!

Dr. lo'lo', dia memang permata, Moga dapat aku berkongsi permata itu dan kusematkan juga di dalam jiwaku...........



Seandainya kau tangisi kematianku
Dan kau siram pusaraku dengan air matamu
Maka di atas tulangku yang hancur luluh
Nyalakanlah obor buat umat mulia ini
Dan teruskan perjalanan ke gerbang jaya
Kematianku adalah suatu perjalanan
Mendapatkan Kekasih yang sedang merinduku
Taman-taman di syurga bangga menerimaku
Burung-burung berkicau riang menyambut ku
Berbahagialah hidupku di alam abadi
Puaka kegelapan pasti akan hancur
Dan alam ini akan disinari fajar lagi
Biarlah roh ku terbang mendapatkan rindunya
Janganlah gentar berkelana ke alam abadi
Nun di sana fajar sedang memancar


Sungguh ramai yang menziarahinya, curahan doa mengiringi pemergiannya, tanda-tanda bahagia roh Dr. lo'lo' yang pergi mengadap Ilahi.........

Tuesday, 12 July 2011

CERITA ANJING

Antara perbezaan 'tempat dulu' dan 'sekarang' yang saya perasan adalah ANJING. Semasa di tanah air dulu anjing adalah binatang yang sangat saya takuti, apatah lagi ianya najis yang dikategorikan sebagai najis berat (mughallazah). Dalam hadis pun disebut bahawa air liur dan najis anjing adalah najis mughallazoh, dan dalam mazhab syafie pula anjing itu sendiri adalah najis mughallazah. Tambahan pula pengalaman saya dengan anjing semasa di sana buruk-buruk belaka. Saya pernah terjun dari basikal semasa dalam perjalanan pulang dari sekolah kerana dikejar anjing, malah itu bukan pengalaman pertama saya dianiayai anjing, banyak kali berlaku sama ada sebelum mahupun selepas peristiwa itu. Saya berasa seolah-olah anjing-anjing tersebut tahu bahawa saya sangat gerun dengan mereka, mendengar salakan pertama anjing sahaja membuat saya terkejut macam kena elektrik, jantung saya berdegup pantas, saya bersedia untuk lari bak  'sprinter'!

Bila saya sampai di sini keadaan amat berlainan. Amat jarang@terlalu sukar untuk saya melindungkan diri saya dari pada anjing. Setiap kali saya keluar dari rumah, saya akan bertemu dengan anjing. Alhamdulillah, anjing di sini sentiasa bersama tuannya. Anjing di sini dijaga dan dibelai, dibelikan mainan, dibawa bersiar-siar, pendek kata anjing adalah sebahagian dari pada kehidupan mereka. Jarang sekali rumah yang dihuni tanpa anjing. Sekiranya di negara kita anjing dipelihara sebagai pengawal rumah atau dijadikan pembantu semasa perburuan, di sini pula anjing dipelihara sebagai binatang manjaan seperti kucing layaknya. Bermacam-macam jenis anjing yang saya lihat, dari pada bull dog sehinggalah anjing baka kecil dan rendah, sangat comel, namun dia tetap ANJING! Andai dia lalu, saya akan ke tepi dan tabik hormat kepadanya! 

Semua kawan-kawan sekerja saya memelihara anjing, seorang daripadanya pernah membawa anjingnya kepada saya. Mak ooi besarnya, hampir sebesar anak kerbau! Anjing hitam berusia 8 tahun itu dipanggil 'place', dia makan serba macam, kerap kali kawan saya itu membawa sisa-sisa makanan di rumah kami bekerja untuk anjingnya, termasuklah sayur-sayuran. Saya terfikir, patutlah badannya besar, tolak batu dan kayu! Malah kayu pun digigit-gigitnya!

Pernah sekali semasa saya masih tinggal di Bowburn, saya berjalan bersama Nabhan, tiba-tiba seorang remaja perempuan lalu bersama dua ekor anjingnya yang tidak bertali, sedangkan undang-undang di sini semua anjing yang di bawa keluar ke tempat awam mesti dikenakan tali dan di kawal. Ketika berselisih dengan saya, anjing ini mungkin terbau akan ketakutan saya kepadanya, apa lagi salah seekor dari padanya menerpa ke arah saya, berdiri dan mencium baju saya disamping menyalak 'manja', walaupun saya tahu bahawa anjing itu tidak mencederakan saya, namun ketakutan saya kepada makhluk ini membuatkan saya menjerit-jerit dan terlompat-lompat! Ah! mujur tiada siapa yang merakam aksi saya dalam telefon bimbit, kalau tidak tak tahulah betapa sumbangnya lompatan dan jeritan saya ketika itu. Keadaan tersebut tidak berlarutan kerana tuan anjing pantas memanggilnya, dan masuk ke dalam pagar rumahnya.

Anjing-anjing yang garang di sini tidak di bawa keluar, seperti anjing di sebelah rumah saya sekarang. Anjing ini memang garang, saya tidak pernah melihat rupa anjing itu, hanya mendengar salakannya sahaja saban hari. Di depan pagar rumah jiran saya ini tertulis notis 'ENTER THIS ENTRANCE IS AT YOUR OWN RISK'. Saya pernah melihat beberapa rumah yang mempunyai notis yang sama di pintu pagarnya. Anjingnya memang garang, tuannya pun garang juga, sepanjang 7 bulan saya tinggal di sini tidak pernah saya mengenali jiran saya ini. Ada dua orang yang pernah senyum dengan saya, namun saya kurang pasti adakah mereka penghuni rumah tersebut atau tetamu. Apa yang berlaku setiap hari saya akan terdengar suara tuan rumah itu memarahi dan menengking anjingnya yang kadang-kadang menyalak dengan nyaring. Kerap kali saya mendengar dia menjerit, 'get out!! bla...bla...bla... (swearing).

Sebenarnya bila berhadapan dengan keadaan di sini, baru saya terfikir dengan ikhtilaf di kalangan fuqaha' mengenai masalah anjing. Di negara kita hukum berkenaan anjing sangat syadid dan kita mengamalkan mazhab syafie, di sini pula mazhab maliki lebih sesuai diamalkan kerana pandangannya yang lebih longgar dalam masalah anjing. Ini bersesuaian kerana pengalaman bersentuh dengan anjing adalah biasa terjadi. Kadang-kadang agak sukar mengawal anak-anak yang sukakan anjing, ada sahabat yang membenarkan nak-anak mengusap-usap badan dan kepala anjing, anjing sudah jadi umpama kucing parsi di sini. Mahu saja menggesel-gesel di kaki kita. Hari ini pun anak saya Iffah mengadu bahawa seekor anjing cuba 'bermanja' dengannya ketika dia dalam perjalanan ke sekolah, seluarnya di pijak anjing tersebut, tuan anjing itu membiarkan sahaja walaupun anak saya menjerit-jerit. Mereka sukakan anjing, dan mereka tidak faham kenapa kita sangat sensitif dengan peliharaan yang comel itu. 

Menurut Mazhab Syafie seluruh badan anjing dan apa sahaja yang keluar dari pada anjing sama ada air liur, najis, peluh, darah dan muntahnya adalah najis mughallazah, mana kala menurut Mazhab Maliki pula hanya air liur dan najis anjing sahaja yang merupakan najis mughallazah, maka saya menyuruh Iffah membasuh seluarnya yang dipijak anjing itu dengan menggunakan sabun dan dibilas sebagaimana biasa sahaja. Mungkin hari esok anjing tersebut akan datang 'bermanja' lagi dengannya kerana itu adalah laluannya juga! Begitulah bagaimana kita menggunakan keluasan fiqh dalam keadaan dan tempat yang berbeza!

Sabda Rasulullah SAW;  

"Jika seekor ANJING menjilat bejana salah satu dari pada kamu sekalian, maka hendaknya kamu menuangkan bejana itu (mengosongkan isinya) kemudian membasuhnya tujuh kali" (HR.Imam Muslim:al-Fiqhu Alal Madzhahibil,Juz I,hal.16). 

Salagi tidak dijilat anjing atau terkena najisnya, maka bersihkanlah menurut cara membersihkan kotoran yang lainnya.

Wallahualam.





Friday, 8 July 2011

DOA BERTEMU JODOH

Bila bersendirian, mulalah saya terkenang masa silam, terutama zaman belajar; Matrikulasi dan Main Campus UIA dalam kenangan. Apa tidaknya bertemu teman hidup pun di sana, maka UIA itu tempat yang indah dan nikmat bila dikenang....sweeet memory!!

Semasa saya di Matrikulasi UIA di Subang Jaya, kami pelajar-pelajar perempuan sering menganjurkan program ceramah dan kuliah. Suatu hari kami menjemput Ustaz Husin Unang, seorang pensyarah di MPI untuk berceramah. Mungkin sesuatu yang baik untuk dikongsi bersama, Ustaz tersebut mengajarkan doa kepada kami; doa untuk mendapat pasangan yang soleh, minta maaf laptop saya tiada versi arab/jawi@kurang ilmu komputer:


ALLAHUMMA QADDIRLI ZAUJAN SOLIHAN WA YUKHOTHIBNI WATAZAWWAJNI WAYAKUNU SOHIBALLI FIDDUN-YA WA FIL JANNAH


Maksudnya; Ya Allah, taqdirkanlah bagiku seorang suami yang soleh, dan dia meminangku dan mengahwiniku dan menjadi temanku di dunia dan di syurga.

Maka dari pada semua ilmu yang disampaikan oleh ustaz pada pagi itu, ilmu yang inilah paling popular, melekat di otak dan meresap ke dalam kalbu, menjadi topik hangat pula di hostel.  Doa yang kami amalkan bersama. Alhamdulillah, setakat yang saya ketahui ramai sahabat saya bertemu teman hidup yang soleh lagi alim belaka! Kurniaan Allah SWT.

Teringat saya kepada seorang ukhti yang sebilik dengan saya, Kak Anis panggilan mesra kami kepadanya. Kak Anis memang suka memberi nasihat kepada kami, pelajar-pelajar '1st year' matrikulasi. Antara nasihatnya supaya sentiasa berdoa untuk mendapat jodoh yang soleh. Katanya kita tidak tahu siapa jodoh yang ditaqdirkan Allah buat kita, mungkin Mamat yang suka lepak kat tepi jalan. Oleh kerana itu kita mesti rajin berdoa supaya dikurniakan jodoh dengan seorang pemuda yang soleh. Mudah-mudahan Allah akan memberi hidayah kepada Mamat itu untuk menjadi hambanya yang soleh sebelum dia berkahwin dengan kita.

Tidak dinafikan univesiti adalah tempat yang baik untuk mengintai jodoh, antaranya kerana kita lama berada bersama-sama, dari tahun pertama sehingga tahun akhir. Banyak masa yang kita ada untuk mengenali bakal teman hidup kita. Senang juga untuk kita merisik peribadinya. Seperti saya dan suami, kami telah saling mengenali di tahun pertama matrikulasi lagi. Sejak dari Matrikulasi lagi saya telah solat berimamkannya, berjemaah,  bermesyuarat, berusrah dan halaqah, bertamrin dan rehlah bersama. Serba sedikit saya arif dengan peribadi suami saya, begitulah sebaliknya.

SUAMIKU, KEKASIHKU..........


Kepada anak-anak kita, sama ada yang telah punya teman istimewa atau tidak, janganlah leka dari pada berdoa, jika telah mendapat teman yang soleh doakan supaya si dia tetap dengan kesolehannya, jika mendapat yang 'rock' doakan supaya berubah menjadi soleh, yang belum ada teman doalah selalu supaya beroleh teman yang soleh. Apa-apa pun jagalah diri sendiri, yakinlah dengan janji Allah bahawa lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, lelaki yang bersih untuk perempuan yang bersih, tak perlu mempromosi diri dengan pakaian dan penampilan yang anggun dan menawan, ingatlah lelaki-lelaki yang akan tertawan dengan perempuan-perempuan sebegini adalah lelaki yang berpenyakit hati, bukan yang benar-benar beriman. Semoga terbina rumahtangga yang diberkati dan dicintai Ilahi. Wallahua'lam.



Thursday, 7 July 2011

ANAK-ANAK DAN AL-QURAN

Semalam saya menerima kiriman 3 buah muqaddam 'by airmail' daripada kakak tersayang buat anak-anak, terima kasih yang tidak terhingga buat Kak Leha yang tidak jemu berbudi kepada kami di perantauan ini. Dengan adanya muqaddam juzuk amma ini lebih mudah bagi saya mengajar Nabhan, Nadhila dan Nusair menghafaz al-Quran. Sebelum ini mereka menggunakan 'Quran besar' untuk menghafaz, agak rumit untuk dipegang dan dibaca.

Semasa zaman kanak-kanak, saya belajar membaca al-Quran dengan seorang guru yang dipanggil 'Moksu'. Moksu memang pandai mengaji, makhraj dan tajwidnya tepat sekali. Ramai anak muridnya, generasi demi generasi. Namun saya tidak sempat menamatkan al-Quran dengannya kerana semasa saya dalam darjah 4, beliau berhenti mengajar al-Quran kerana ingin menumpukan perhatian kepada anak perempuannya yang sedang tenat mengidap kanser payudara. Anak Moksu meninggal dunia selepas beberapa ketika berada dalam jagaan dan belaian ibunya. Setelah itu Moksu berbakti pula kepada suaminya yang sakit tua yang kemudiannya turut  mengikut jejak anak perempuannya itu. Moksu masih sihat waktu itu.

Setahun kemudian, Moksu dan 'menantu tinggal'nya (suami kepada anaknya yang meninggal) menunaikan fardhu haji, dia turut melakukan haji bagi anak perempuannya itu. Allah sangat sayangkan Moksu, di tanah suci Mekah Moksu kembali kepada Tuhannya, kekal abadi jasadnya bersemadi di bumi suci. Semoga segala amalannya mengajarkan al-Quran kepada kami akan mendapat ganjaran yang berterusan dari pada Allah swt.

Saya pula menyambung pengajian dengan ibu saya, aktiviti wajib di malam hari. ibu agak garang, ada masa penunjuk kertas dicucuknya ke dalam mata saya. Namun saya bersyukur, dengan sifatnya yang tegas itulah saya dapat membaca al-Quran dengan baik pada hari ini. Oleh kerana ibu juga mendapat sentuhan Moksu dalam pembelajaran al-Quran maka bacaan al-Quran ibu saya sangat baik sekali.

Kini giliran saya pula mengajarkan al-Quran kepada anak-anak. Saya sangat beruntung kerana anak pertama, Iffah mendapat pendidikan awal di sekolah tahfiz. Sehingga sekarang bacaan al-Qurannya bagus dan dia mempunyai kesedaran sendiri untuk menghafaz ayat-ayat al-Quran. Alhamdulillah. Sekarang saya perlu berjuang untuk mengasuh dan mengajar Nabhan dan Nadhila supaya cinta dan bersungguh-sungguh mempelajari al-Quran dengan membaca dan menghafaz.

Nadhila sudah boleh mengenal dan bacaannya juga agak lancar, cuma perlu dibimbing tajwid dan diperbetulkan sebahagian makhraj 'melayu'nya itu supaya lebih 'arab' bunyinya! Nabhan pun, alhamdulillah, setelah bertahun bertungkus lumus, bolehlah dia membaca dengan merangkak-rangkak.

Saya sangat ingat betapa sukarnya mengenalkan Nabhan dengan huruf-huruf hijaiyyah ketika dia berada dalam darjah satu. Sebagaimana susahnya dia mengenali abc dan angka, begitulah cabaran mengajarkannya al-Quran. Setelah saya berhentikan dia dari Sekolah Kebangsaan, saya dan suami sepakat untuk menghantarnya ke sekolah tahfiz. Kami mula mencari sekolah yang sesuai untuk Nabhan, kami melawat beberapa sekolah agama dan sekolah tahfiz dan berbincang dengan pihak pentadbir, akhirnya kami sepakat untuk menghantarnya ke sebuah sekolah tahfiz di Kedah.

Bermulalah saat-saat getir dalam kehidupan Nabhan, juga sebenarnya saat-saat hiba dalam kehidupan saya dan suami sebagai ibu bapa. Nabhan ketika itu berusia 8 tahun, namun seperti kata psychologist yang pernah menganalisis Nabhan, dia ketinggalan dua tahun dari pada usianya yang sebenar. Di usia 8 tahun Nabhan masih belum pandai mengurus diri. Setelah seminggu meninggalkannya di sekolah itu, saya dan suami kembali menziarahinya. Nabhan memalingkan mukanya ketika melihat saya datang kepadanya! Baju Melayu yang dipakainya comot kotor, mukanya sedih dan matanya cengkung. Dia berkaki ayam, seliparnya hilang. Sedihnya saya melihat keadaannya.

Saya peluk Nabhan, kami meminta izin membawanya keluar, makan KFC, makanan kegemarannya. Namun KFC yang dihidangkan tidak mampu ditelannya. Saya perasan dia tidak berselera makan. Saya rasa badannya panas, dia demam.Terdapat kudis di beberapa tempat di badannya. Saya memeluknya, saya minta dia berjanji, jika saya bawa dia pulang hari itu, dia mesti berjanji akan kembali ke sekolah itu selepas dia pulih. Nabhan akur.

Walaupun lasak dan nakal, Nabhan anak saya yang taat. Selepas dua minggu di rumah, Nabhan kembali di hantar ke sekolah itu. Dia menurut saja, saya terpaksa membelikan peralatan baru untuknya kerana semua peralatannya hilang. Setiap minggu saya dan suami menjadi tetamu setia di sekolah itu. Kami akan menunggu selepas solat asar dan membawa Nabhan keluar ke masjid berdekatan. Kami bawa getah paip, sabun, berus gigi dan semua peralatan mandi. Di masjid itu saya akan memandikan Nabhan, mungkin cuma sekali dalam seminggu itulah Nabhan mandi dengan sempurna. Setelah mandi dan makan bekalan yang menjadi kegemarannya, dia dihantar kembali ke sekolah. Walaupun kedatangan kami disambut dengan sungutan bahawa dia tidak mahu lagi berada di sekolah itu, namun apa bila hampir maghrib, dialah yang mengingatkan saya supaya segera menghantarnya ke sekolah kerana takut terlambat ke surau. Begitulah rutin setiap minggu, menunggu kedatangan hari Sabtu sangat menyiksakan batin saya, tak sabar untuk saya menjenguk Nabhan. Lima bulan Nabhan di sekolah itu, berat badannya turun hampir separuh dari pada mula dia melangkah ke situ.

Pertengahan bulan Mei 2009, Mudir sekolah memaklumkan berita yang dinanti-nantikan Nabhan; Nabhan diminta keluar dari pada sekolah itu, saya faham dan sangat berterima kasih kepada Ustaz Syed kerana sanggup menerima Nabhan selama 5 bulan di situ. Saya sangat terharu sepanjang berada di sekolah itu Nabhan telah mengenal hampir kesemua huruf hijaiyyah, telah tahu cara menunaikan solat dan waktu-waktunya, masih terngiang-ngiang di telinga ini Nabhan mengalunkan 5 ayat surah an-Naba' yang sempat dihafalnya ketika berada di tahfiz tersebut. Begitulah kisah bagaimana Nabhan mula belajar al-Quran.

Setelah berpindah ke sini, saya menyambung mengajarnya al-Quran. Alhamdulillah, dia sekarang sudah boleh membaca dengan mengeja. Selalunya saya akan membiarkan dia mengeja, walaupun lambat saya akan tunggu sebelum melalukan bacaannya. Saya sering mengingatkannya tentang hadis Rasulullah SAW bahawa bagi orang yang tetap membaca al-Quran walaupun sukar, baginya dua pahala: pahala setiap huruf yang dibaca dan pahala sabar atas kesusahannya.

Memang tidak dinafikan agak sukar bagi saya untuk mendisiplinkan diri apa bila terpaksa mengajar sendiri anak-anak; al-Quran dan hafazan, Agama, Hadis, Bahasa Melayu, Jawi, Bahasa Arab.  Bila semangat datang, semua saya ajar, tetapi bila rasa lemah dan agak sibuk semua saya tinggalkan.  Lagi pun belajar di rumah, anak-anak juga kurang berdisiplin berbanding belajar dengan orang lain. Sekarang pun sudah lama anak-anak tidak menyentuh buku Bahasa Melayu, Jawi dan Bahasa Arab. Saya tumpukan kepada al-Quran, Hafazan dan Pelajaran Agama sahaja, kesuntukan masa. Mungkin cuti penggal nanti saya boleh mengajar lebih sedikit.

Hakikatnya bukan senang mendidik dan membentuk anak-anak, kini saya semakin menghargai kewujudan sekolah-sekolah agama terutama yang diusahakan oleh pihak swasta di negara kita, pendidikan seimbang dunia dan akhirat yang disediakan sangat membantu pihak ibu bapa dalam mengajar, mendidik dan menerapkan ruh Islam ke dalam jiwa anak-anak. Wallahualam.

Sunday, 3 July 2011

SEPETANG MEREDAH REDHALL



Jom ikut ucai 'cross country'!


Bridge kecil, laluan yang digunakan oleh Kakak Iffah setiap hari untuk ke sekolahnya, Haughton School  ............


Jalan-jalan menyusuri anak sungai.....


Rehat sekejap.......


Sungai....., walaupun kecil tetapi masih bersih dan terpelihara


Di sini aan dan baby menangkap ikan-ikan kecil bersama kawan-kawan mereka, terkenang  zaman kanak-kanak, saya dan kawan-kawan begitu seronok dengan aktiviti menangkap 'ikan kareng' di sawah.......RINDU PADA KENANGAN.............


Cik Abangku yang perasannnn..........hehehe


lorong beriadhah, sentiasa terjaga................


Tingginya ucai! dua lapis; siapa di bawah???


Ucai n 'stuker'


'REDHALL FARMVILLE'


Buat-buat penat, dapat naik unta ayah!






Aeroplane kejar Kak Cik!!!


Ada gaya tak??



OMG!


Aikk! Macam kat Lubuk Kawah, Oh! kampungku............


Titi kecil.......


Kak Cik suka petik bunga daisy, dijalinnya dijadikan rantai tangan....



budak-budak yang suka memanjat.........


Main dalam semak!




Kepenatan, longlai..........................

Tuesday, 21 June 2011

FATIMAH AZ-ZAHRA' - dari blog fatimah syarha, sebarkan bahagia

Lahirnya Si Puteri Bongsu
            Saat Ummul Qura (Makkah) menyaksikan orang-orang Quraisy membaiki Kaabah, lahirlah puteri bongsu Rasulullah SAW. 5 tahun sebelum kenabian. Beliau sangat mirip dengan ayahandanya yang mulia. Disusui sendiri oleh bondanya. Tatkala masyarakat jahiliyah malu besar setiap kali menerima berita lahirnya anak perempuan, namun Rasulullah SAW sangat gembira dengan kelahiran puterinya. Mencintai dan menyayanginya dengan penuh tulus.

            Didikan di Rumah Kenabian
            Sekolahnya di rumah kenabian. Berguru langsung dengan penghulu segala murabbi, seorang Nabi. Daripada kecil sehinggalah menginjak remaja, beliau sentiasa menjadi yang terbaik. Sumber rujukannya adalah sumber yang terbaik. Ayahnya insan terbaik. Ibunya wanita terbaik. Mengalir daripada asuhan ibu bapa yang agung.

            “Ibu Ayahnya”
            Ketika masyarakat jahiliyah hidup dalam lumpur kejahatan yang hina, menyembah patung, mabuk arak, membunuh anak perempuan, namun Fatimah menyaksikan ayahnya tetap bersih terpelihara. Fitrah insan bencikan kejahatan. Apabila terbit sinar Islam menerangi tanah Arab dengan terutusnya Nabi akhir zaman, maka Fatimah tidak teragak-agak menyertai ibunya untuk menjadi generasi yang pertama beriman.
Kewafatan bonda tercinta, Khadijah al-Khuwailid, menyebabkan remaja puteri itu berperanan mengambil alih tugas ibunya. Apatah lagi kakak-kakaknya Zainab, Ruqayyah dan Ummu Kalthum sudah berumah-tangga. Perjuangan ayahnya didokong habis-habisan. Kematangannya terserlah hinggakan para sahabat menggelarkannya, “Ibu ayahnya.” (Rujuk Nisaa ahlil bait, 533-534).
Imam Zarqani berkata, “Sehingga, tidak diperlukan pernyataan khusus untuk membuktikan bahawa mereka adalah generasi pertama yang memeluk Islam, kerana mereka tumbuh dalam bimbingan kedua orang tua yang penuh kasih sayang dan akhlak mulia. Dari ayahnya, Fatimah belajar semua akhlak mulia. Dari ibunya, Fatimah belajar kejernihan fikiran yang tidak dimiliki wanita lain.”

Berani Membela Nabi
Ibnu Ishaq berkata, “Orang-orang Quraisy benar-benar memusuhi Rasulullah dan orang-orang yang memeluk Islam. Mereka tidak henti-henti mendustakan Rasulullah, mengganggu dan melemparinya dengan batu. Mereka juga mengejek baginda sebagai tukang sihir, bomoh dan orang gila. Namun Rasulullah tetap menyebarkan kebenaran.” (Rujuk Sirah Ibnu Hisyam 1/238).
Abdullah bin Umar berkata, “Ketika Rasulullah SAW berada di halaman Kaabah, Uqbah bin Abu Mu’ith mendekati dan menarik bahu Rasullah SAW. Dicekik leher Rasulullah SAW dengan selendangnya. Abu Bakar datang lalu menarik bahu Uqbah supaya ia menjauh daripada Rasulullah SAW.” (Rujuk HR Bukhari, 3856).
Saidina Ali r.a. berkata, “Demi Allah tidak seorang pun dari kami yang berani mendekat kecuali Abu Bakar. Beliau menghalau orang-orang Quraisy itu dan menjauhkan daripada Baginda. (Rujuk Ghafir: 28).
Selain Saidina Abu Bakar r.a., Fatimah r.ha. tidak berpeluk tubuh tatkala melihat ayahnya diganggu dan dianiaya. Suatu kisah menyayat hati diceritakan oleh Abdullah Ibnu Mas’ud, saat Rasulullah SAW sedang solat berdekatan Kaabah, Abu Jahal dan teman-temannya duduk berhampiran. Mereka saling mencabar,
“Siapa yang berani meletakkan najis unta di punggung Muhammad saat dia sujud?” Maka bergegaslah orang yang paling sengsara di antara mereka iaitu Uqbah bin Abu Mu’ith. (Rujuk Bukhari, 3186 dan Muslim 1794.)
Mereka ketawa berdekah-dekah. Rasulullah SAW tetap bersujud. Tiada siapa berani membela  saat itu sehinggalah Fatimah r.ha. dengan beraninya datang membuang najis unta. 

            Rela Menahan Lapar, Iman Tidak Pudar
            Tragedi pemulauan kaum muslimin amat menguji iman. Ketika itu kebencian kaum kafir Quraisy terhadap Rasulullah SAW kian memuncak. Sejarawan Suhaili merekodkan: 
Jika ada rombongan pedagang datang ke Kota Makkah, beberapa orang Islam pergi ke pasar Makkah untuk membeli makanan buat ahli keluarga mereka. Namun Abu Lahab berkata dengan suara lantang, 
“Wahai para pedagang, jika teman-teman Muhammad ingin membeli sesuatu, berikan harga yang sangat mahal agar mereka tidak dapat membelinya. Jangan takut tidak laku, aku yang akan membeli barang dagangan kalian.”
Lalu para pedagang itu menaikkan harga sangat tinggi. Orang-orang Islam pun tidak mampu membeli. Mereka tidak memperolehi makanan dan pakaian.
            3 tahun orang-orang Islam melalui hari-hari yang penuh kelaparan di perbukitan. Fatimah r.ha. sabar dan teguh melalui kesulitan tempoh itu. Namun, parahnya ujian kelaparan membuatkan Fatimah r.ha jatuh sakit. Bondanya juga tenat menahan sakit.
            Sakit Fatimah belum pulih, bondanya pula dijemput Ilahi. Kesedihan bertali arus. Gadis tabah itu tidak tenggelam dalam emosi. Beliau menggagahkan diri untuk terus bangkit mendokong perjuangan ayahanda tercinta habis-habisan.

            Mengagumi Keberanian Ali r.a.
            Penyiksaan demi penyiksaan makin tidak kenal belas kasihan. Selepas beberapa siri penghijrahan, akhirnya Rasulullah SAW memerintahkan kaum muslimin berhijrah ke Madinah. Baginda menyusul kemudian, ditemani oleh Saidina Abu Bakar r.a.  Peristiwa hijrah yang agung itu diatur dengan penuh strategi.
Fatimah r.ha tidak dapat melupakan keberanian Saidina Ali r.a. menggantikan tempat tidur ayahandanya. Peranan yang sangat penting dalam strategi hijrah kerana taruhannya adalah nyawa. Allah SWT juga tidak melupakan keberanian Saidina Ali r.a. menggantikan tempat tidur Nabi hingga menganugerahkan Fatimah r.ha. sebagai teman tidur hidupnya. Alangkah bertuahnya Ali.

                Pernikahan yang Barakah
            Di dalam buku Raudhatul Muhibbin wanuzhatul Musytaqin, karangan Ibnul Qayyim al-Jauziyah menyebut, puteri Nabi, Fatimah az-Zahra pernah dipinang oleh Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar namun kedua-duanya ditolak oleh Rasulullah SAW. Kenapa ya? Rupa-rupanya, Rasulullah SAW tidak mahu semua puterinya dimadukan.
            Pada tahun ke-2 hijrah, Saidina Ali r.a. menikahi Fatimah r.ha. Pernikahan barakah ini berlangsung setelah perang Badar. Demi memiliki cinta penghulu bidadari syurga, Saidina Ali r.a. menjual sebahagian barang miliknya termasuk peralatan perang. Semuanya bernilai  480 dirham.
Daripada jumlah itu, Rasulullah menyuruh menggunakan 2/3 daripadanya untuk membeli wangi-wangian dan 1/3 daripadanya untuk membeli pakaian. Rasulullah memasukkan wangi-wangian itu ke dalam bekas mandi dan menyuruh pengantin mandi dengan air itu.
            Fatimah r.ha rela malah bahagia dinikahi oleh Saidina Ali r.a. meskipun  hidup miskin. Biarpun maharnya rendah, dihadiahkan pula mahar itu kepada suami tercinta. Berpindahlah pengantin baru ke rumah suaminya yang tidak memiliki perabot.  Rumah yang sangat sederhana. Hanya terdapat kulit biri-biri sebagai alas tidur, bantal berisi serabut tamar, penggiling gandum, ayakan dan sekantung susu. Letak rumah itu pula jauh daripada rumah Rasulullah SAW. (Rujuk Nisa’ Mubassirat bil Jannah: 209).
Rasulullah SAW berperanan sebagai mentua terbaik apabila memberikan nasihat yang panjang sebelum meninggalkan anak menantunya mengharungi bahtera rumah tangga bersama. Didekatkan pula anak menantu dengan keluarga baginda apabila memindahkan mereka berdekatan dengan rumah baginda iaitu di salah sebuah rumah pemberian Haritsah r.a. (Rujuk Suwar min hayatis sahabah, 40)
Rumah tangga suaminya diuruskan sendiri. Terserlah peribadinya sebagai seorang wanita yang sabar, taat beragama, baik, menjaga kehormatan, qana’ah dan sentiasa bersyukur kepada Allah SWT. (Rujuk al-Siyar: 2/119).

Zikir Fatimah
Kelelahan menguruskan tugas rumah tangga seharian, mendidik anak-anak, ditambah pula dengan tugas-tugas dakwah menyebabkan Fatimah r.ha teringin mempunyai seorang pembantu. Lagipun, kebetulan pada masa itu Islam mempunyai banyak tawanan perang.
Kelelahan Fatimah r.ha. bukan sedikit. Jika pada zaman ini, kita hanya perlu ke kedai untuk membeli sebuku roti namun Fatimah r.ha. perlu menggilingnya daripada biji-biji gandum, mengayak, mengadun dan membakarnya sendiri.
Dipendamkan dahulu niat memiliki pembantu biarpun beberapa kali menziarahi Rasulullah SAW kerana sangat pemalu untuk meminta daripada ayahandanya. Begitu juga suaminya. Namun lantaran berat beban ditanggung, Fatimah r.ha terpaksa meluahkan keperluannya itu pada suatu hari. 
Kebetulan, kaum muslimin mempunyai beberapa orang tawanan perang yang boleh dijadikan hamba atau pembantu. Fatimah r.ha memohon salah seorang daripadanya. Permintaan itu tidak dikabulkan oleh Rasulullah.
Hal ini bukan kerana tidak elok memiliki pembantu rumah kerana semua isteri Rasulullahpun mempunyai pembantu rumah. Namun, selaku pemimpin yang adil, Rasulullah SAW lebih mengutamakan untuk memberi makan kepada golongan suffah (golongan merempat yang menumpang tinggal di masjid) dengan duit hasil jualan para tawanan tersebut. Fatimah r.ha. dan suaminya pulang dengan redha.
Tidak lama kemudian, Rasulullah SAW pula datang ke rumah puterinya. Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa Baginda bersabda,
“Mahukah ayah ajarkan kepadamu sesuatu yang lebih baik daripada apa yang diminta? Jika hendak tidur, bacalah takbir 34 kali, tasbih 33 kali, tahmid 33 kali. Ini lebih baik daripada seorang pembantu.” Lalu, zikir ini terus menemani hayat Fatimah r.ha. Beliau dan suaminya memilih hidup zuhud dan sangat sederhana. (Rujuk Nisa’ Ahlil Bait: 550).

Membuktikan Wanita Berhak Mengizinkan atau Minta Dibebaskan Jika Suaminya Ingin Berpoligami
            Suatu hari Saidina Ali r.a. dipinang oleh Abu Jahal untuk puterinya. Hal itu amat menyakitkan Fatimah r.ha. Apabila diadukan kepada ayahandanya, ternyata Rasulullah SAW juga terasa disakiti dengan apa yang menyakitkan puterinya. Baginda berdiri lalu berpidato, “Aku telah nikahkan Abu Ash bin Rabi’. Dia berkata kepadaku dengan jujur. Fatimah binti Muhammad adalah sebahagian daripadaku. Aku tidak suka orang-orang menyakitinya. Demi Allah, tidak akan berkumpul puteri utusan Allah dengan puteri musuh Allah pada seorang lelaki.”
Mishwar bin Makhramah pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda di atas mimbar, “Bani Hasyim bin Mughirah memintaku merestui pernikahan  puteri mereka dengan Ali bin Abi Thalib.  Aku tidak izinkan, dan aku tidak izinkan. Kecuali jika Ali menceraikan puteriku dan menikahi puteri mereka. Puteriku adalah bahagian daripadaku. Apa yang membuatnya gelisah juga membuatku gelisah, dan apa yang menyakitinya juga menyakitiku.” (Rujuk HR Muslim, 2449). Maka Ali r.a. menolak pinangan Abu Jahal.
            Imam Nawawi berkata, dari hadis ini para ulama mengambil kesimpulan, “Tidak boleh menyakiti Rasulullah SAW walaupun pada perkara yang harus. Seperti peristiwa di atas, perkahwinan puteri Abu Jahal dengan Ali sebenarnya harus dilakukan tetapi Rasulullah SAW melarangnya dengan dua alasan: 1. Pernikahan itu akan menyakiti Fatimah, dan itu menyakiti Rasulullah. 2. Khawatir terjadi hal-hal yang tidak baik pada Fatimah yang timbul dari rasa cemburu.” (Rujuk Syarhun Nawawi: 16/4).
Imam Bukhari RA berkata (hadis 5230): Qutaibah meriwayatkan kepada kami dari Laits dari Ibnu Abi Mulaikah dari Miswar ibn Makhramah dia berkata, saya mendengarkan Rasulullah SAW bersabda dari atas mimbar, "Sesungguhnya Bani Hisyam ibn Mughirah meminta izin untuk menikahkan puteri mereka dengan Ali ibn Abu Talib, maka aku tidak mengizinkan, kemudian aku tidak mengizinkan, kemudian aku tidak mengizinkan. Kecuali putera Abu Talib ingin menceraikan puteriku dan menikah dengan puteri mereka. Kerana dia adalah darah dagingku, membuat aku sedih apa yang menyedihkannya dan menyakitiku apa yang menyakitinya."[1] 
Ulama-ulama memberikan beberapa tafsiran terhadap hadis ini sebagaimana dipetik dalam kitab syarah hadis Bukhari yang paling terkenal iaiatu Fathul Bari 86/7,  karangan Ibnu Hajar al-Asqalani. Antara tafsirannya ialah:
1.      Puteri Abu Jahal tidak layak bersama Fatimah dalam satu darjat sebagai madu.
2.      Difahami daripada konteks kisah ini Rasulullah telah mensyaratkan kepada Ali supaya tidak memadukan Fatimah r.ha. Rasulullah SAW menyebut menantunya yang lain telah menunaikan janji mereka. Jelas sekali bahawa menantu yang lain memenuhi satu syarat iaitu tidak memadukan puteri Rasulullah sebagaimana Rasulullah SAW bersabda, “Dia berkata kepadaku, dia jujur kepadaku, dia berjanji kepadaku maka dia memenuhi janjinya.” Berkata al-Hafiz Ibnu Hajar, “Dia berkata kepadaku, dia jujur kepadaku.” Ia seperti syarat ke atas dirinya supaya tidak memadukan Zainab. Begitu juga Ali r.ha., jika dia tidak berbuat begitu juga (memenuhi syarat itu) ia mungkin lupa pada syarat itu, maka didatangkanlah dalam khutbah (untuk mengingatkannya). Ataupun mungkin tidak berlaku pun syarat seandainya tidak dijelaskan bahawa itu suatu syarat, tetapi menjadi kemestian ke atasnya meraikan ketetapan ini. Oleh sebab itulah berlakunya cercaan (ke atas kesalahannya supaya dibetulkan).
3.      Meraikan hak Fatimah r.ha. Dia ketiadaan ibu dan kakak sebagai tempat bergantung, penghilang kesedihan dan menjadi peneman. Dia kehilangan ibu kemudian kakak-kakaknya seorang demi seorang, dan tidak tinggal seorangpun yang dapat ia bermanja dan dapat menjadi peringan beban masalahnya jika nanti dia cemburu.
Realiti hari ini, masih wujudkah bapa sewibawa Rasulullah SAW dalam memahami dan membela rasa hati puterinya?

            Setiap Yang Berhak Boleh Menyuarakan Haknya
            Setelah kewafatan ayahandanya, Rasulullah SAW, Fatimah r.ha meminta daripada Abu Bakar r.a. sebahagian harta warisan Nabi.  Walaupun Rasulullah telah mengkhabarkan awal-awal kepadanya bahawa usianya paling dekat menyusuli kematian baginda namun hak tetap hak.  Fatimah masih menuntutnya walaupun tahu beliau sudah dekat hendak mati.
Abu Bakar menegaskan bahawa, Rasulullah SAW pernah bersabda, “Kami para Nabi tidak mewariskan harta. Apa yang ditinggalkan adalah untuk disedekahkan.” (Rujuk HR Bukhari).
Abu Bakar berpegang dengan hujah ini. Manakala Fatimah juga mempunyai hujahnya yang tersendiri. Kedua-duanya  dalam daerah pahala kerana mempertahankan sesuatu dengan hujah yang benar bukan mengikut nafsu. Perbezaan pendapat itu lumrah. Fatimah al-Zahra tetap lantang menyuarakan haknya kepada Abu Bakar untuk mewarisi sebidang tanah.
            Ketika Fatimah r.ha jatuh sakit, tidak lama selepas kewafatan ayahandanya, Abu Bakar datang meminta redhanya sehingga Fatimah meredhainya. (Ibnu Hajar menyebutkan hadis ini  yang disandarkan ke Baihaqi yang berkata, “Meskipun hadis ini mursal, tapi sanadnya ke Sya’bi tetap sahih. (Fathul Bari: 6/139).”
            Teladan  kita ini menunjukkan  contoh bahawa walaupun dalam Islam, menunaikan tanggung jawab lebih utama daripada menuntut hak, tapi, itu tidak bermakna Islam menghalang menyuarakan hak. Maka, berlumba-lumbalah kita menunaikan tanggung jawab. Dalam masa yang sama, menghargai  hak kita dan menghormati sesiapa yang menuntut haknya.

Perginya Bunga Agama
            Pada hari Selasa, 3 Ramadhan tahun ke-11 Hijriah, selepas enam bulan kewafatan Rasulullah SAW, Fatimah r.ha pulang ke rahmatullah dengan tenang dan bahagia. Suaminya mengalirkan air mata. Begitu juga anak-anaknya yang amat mencintainya, Hassan, Hussain,  Zainab dan Ummu Kulthum. (Ada riwayat mengatakan puteri-puterinya bernama Zainab al-Kubra dan Zainab al-Asghar).
Umat Islam membanjiri Masjid Nabawi. Solat jenazah dipimpin oleh Saidina Ali r.a. dan kali kedua dipimpin oleh Abbas bin Abdul Mutallib r.a. Bunga agama itu lalu dimakamkan di perkuburan Baqi’ bersebelahan dengan makam saudara-saudaranya, Zainab r.a., Ruqayyah r.a. dan Ummu Kalthum r.a. (Rujuk Nisa’ Ahlul Bait: 601-603).



[1] Hadis sahih dan diriwayatkan oleh Imam Muslim (2449), Abu Daud (2071), Turmudzi, Ibnu Majah (1998), Nasa`i di dalam al-Fadhâ`il (265) dan di dalam al-Khashâ`ish (130), dan Imam Ahmad (4/328), dan di dalam kitab Fadhâ`il al-Sahabat (Keutamaan Sahabat) (1328).

Saturday, 18 June 2011

TITIPAN CINTA

Definisi cinta:

Fitrah tanpa peraturan boleh menjadi fitnah, tetapi dengan peraturan boleh menjadi anugerah. Cinta ialah kecenderungan terhadap sesuatu. Terdapat lebih 60 istilah yang dikaitkan dengan pengertian cinta tetapi kebanyakkannya salah difahami dan diertikan. Terdapat beberapa pengertian yang ingin dikongsi:

1. al-Hawa – dizahirkan melalui kecenderungan seks. Perasaan cinta diluahkan melalui penghantaran gambar-gambar lucah kepada pasangan, perbualan-perbualan yang berbaur seks dan sebagainya.

2. as-Sobwah – rindu yang cenderung kepada kebodohan. Perasaan cinta yang menyebabkan pelakunya akan membuat sesuatu yang aneh pada pandangan khalayak. Misalnya, tersenyum seorang diri, peluk bantal golek etc.

3. at-Taqayyum – cinta ke tahap sanggup menghambakan diri. Perasaan cinta yang membuatkan pelakunya sanggup untuk menghambakan diri kepada pasangannya, walaupun segala permintaan oleh pasangannya itu tidak masuk akal.

4. al-Isyq – cinta yang terlalu asyik. Cinta seperti ini menyebabkan pengamalnya tidak boleh lekang antara satu sama lain, walaupun untuk seketika waktu. Mesti perlu untuk sentiasa berhubungan, melalui SMS, call dan sebagainya. Jika tidak, pasti akan merajuk.

5. al-Junun – cinta hingga menyebabkan seseorang itu menjadi gila dan hilang pertimbangan akal. Cinta seperti ini akan menyebabkan seseorang itu sanggup untuk menerima lelaki atau perempuan yang dicintainya walaupun sudah mengetahui bahawa pasangannya itu memiliki akhlak yang tidak baik, HIV ataupun sudah hilang kehormatan diri.

Cinta bukan sahaja diuji kepada orang-orang biasa, tetapi juga diuji kepada Rasul, Nabi, sahabat dan orang-orang yang soleh. Disebutkan dalam sebuah kisah antara Fatimah binti Muhammad dengan Ali bin Abi Talib pada malam pertama perkahwinan mereka. Fatimah telah memberitahu Ali bahawa dia pernah mencintai seorang lelaki sebelum perkahwinan mereka. Ali berasa terkejut dan bertanyakan kepada Fatimah siapakah lelaki itu, dengan perasaan cemburu membuak-buak dalam diri Saidina Ali. Alangkah leganya hati Ali apabila lelaki yang dimaksudkan Fatimah ialah Saidina Ali bin Abi Talib sendiri. Cinta akan memulakan komitmen yang seterusnya akan menyebabkan seseorang itu bersedia untuk berkhidmat walaupun tidak diminta. Sudah menjadi fitrah bahawa Allah telah menciptakan manusia untuk cinta akan syahwat, cinta terhadap sesuatu yang akan menaikkan keinginan. Misalnya, cinta terhadap kaum wanita.

Adakah cinta sebelum kahwin dalam Islam?

Perasaan suka dan cinta terhadap seseorang ialah suatu perkara yang biasa. Hukum perhubungan antara seseorang lelaki atau perempuan dengan seseorang lain yang berlainan jantina jatuh berdasarkan matlamat hubungan tersebut. Matlamat cinta ialah perkahwinan. Perlakuan pada hari ini akan menentukan apa yang akan berlaku pada masa hadapan. Luahan cinta perlu dilafazkan dengan cara yang sepatutnya supaya situasi seperti ini akan menjadi kebiasaan. Jika tidak, seluruh keturunan akan melakukan sama seperti apa yang kita lakukan pada hari ini. Sudah pasti kita tidak mahu anak-anak kita menjadi mangsa cinta pada masa hadapan. Sesungguhnya, seorang bapa diamanahkan oleh Allah untuk menjaga anak-anaknya daripada neraka akhirat dan neraka dunia.



Nasihat kepada muslimah untuk menjauhkan diri daripada cinta buaya penyayang? 
Muslimah memerlukan kekuatan untuk menjauhkan diri daripada cinta jenis ini. Antara kekuatan-kekuatan tersebut ialah: 

1. Kekuatan al-Fahmi – kekuatan untuk memahami asal perhubungan antara lelaki dengan perempuan. Asal hubungan lelaki dengan perempuan adalah haram, tetapi disebabkan adanya urusan atau muamalat, hubungan lelaki dan perempuan itu menjadi harus. Darurat itu diukur pada kadarnya. Jangan kita sekali-kali menilai sesuatu perhubungan itu dengan istilah hubungan tersebut seperti ‘islamic love’ dan sebagainya. 

2. Kekuatan ikhlas – Ikhlas kerana Allah. Kekuatan ikhlas sangat-sangat penting, takut-takut kita dijauhkan oleh Allah akan hidayah-Nya. 

3. Kekuatan untuk menutup pintu fitnah – Berkomunikasi antara lelaki dengan perempuan adalah harus, tetapi perlu diawasi supaya tidak terjatuh kepada fitnah. Fitnah merupakan jalan pertama yang mendorong kepada zina. 

4. Kekuatan prinsip – Ummu Hanik menolak pinangan Rasulullah sebanyak 3 kali kerana prinsip beliau yang tidak mahu dipoligamikan. Ummu Hanik menolak untuk dipoligamikan kerana beliau tidak mahu perasaan cemburu terhadap isteri-isterinya yang lain menjadi punca agama beliau rosak dan akhirnya membawanya ke neraka. Walaupun pinangan Nabi Muhammad ditolak, Baginda tidak menggunakan kuasa yang ada padanya untuk memaksa Ummu Hanik untuk berkahwin dengannya. Ingat, dalam perkahwinan tidak ada pemaksaan. Peringatan juga bagi lelaki yang mahu berpoligami, poligami bukanlah untuk memuaskan nafsu, tetapi untuk memikul tanggungjawab. Buktinya, Nabi berpoligami selama 10 tahun sahaja tetapi bermonogami selama 25 tahun. Selama tempoh monogaminya, kehidupan Muhammad dengan Khadijah sangat tenang dan bahagia tetapi sedikit bergolak ketika baginda berpoligami. 

Kenapa lelaki lebih mudah terjerat dengan mabuk cinta? 

‘Coupling’ sudah menjadi satu budaya. Lelaki atau perempuan yang tidak ber-couple akan dianggap kolot oleh rakan-rakan. Namun ingat, cinta yang sejati perlu dilafazkan di hadapan kedua-dua ibu dan bapa pihak perempuan. Kalimah aku terima nikahnya di hadapan wali si perempuan ialah lafaz cinta yang sebenar (a true and real love confession). Kahwin bukan untuk melunaskan naluri semulajadi semata-mata. Kerana kita adalah manusia dan bukannya binatang. Keseronokan bersama isteri atau suami hanyalah sementara, tetapi tanggungjawab dan amanah dipikul sepanjang hayat. 

Bagaimana benarkah pepatah arab, perhiasan bagi lelaki ialah adab manakala perhiasan bagi perempuan ialah sifat malu dalam kehidupan? 

Adab-adab yang ditunjukkan oleh Rasulullah perlu diikut dan dijadikan teladan. Si lelaki mesti memuliakan wali si perempuan sebelum mendapatkan cintanya. Bagi muslimah, jadilah wanita solehah yang permintaannya tinggi (high-demanded) di akhirat dan juga di dunia. 

Kedua, jangan jadi gedik. Jadilah wanita yang jual mahal kerana lelaki sudah fitrahnya sememangnya suka akan cabaran. Barang yang mudah didapati akhirnya juga akan mudah dipersia-siakan. Seterusnya, kalau di hati sudah ada perasaan minat terhadap mana-mana lelaki, lafaz cinta tersebut boleh dibuat tetapi mestilah melalui perantaraan. Akhir sekali,kalau sudahpun ada couple, ayuhlah kembali kepada Allah. Kurangkan contact dengan lelaki tersebut, seterusnya berhenti buat sementara. Kuarantinkan hubungan cinta tersebut dahulu. Sebaliknya, pihak lelaki mestilah memuliakan si wali perempuan tersebut. 

Bagaimanakah caranya jika seseorang muslimah solehah itu ingan membimbing seseorang lelaki yang bercita-cita untuk menjadi lelaki yang soleh? 

Hukumnya harus. Tetapi mesti berwaspada, takut-takut niat sebenar lelaki tersebut bukanlah untuk menjadi lelaki yang baik, tetapi untuk mendekati hati dan cinta perempuan tersebut. 

Bagaimanakah untuk berkahwin awal, sedangkan terdapat halangan daripada kedua-dua ibu bapa? 

Apabila kedua-dua ibu bapa sudah yakin bahawa kita sudah benar-benar sedia untuk mendirikan rumahtangga, maka kuasa untuk menentukan kita berkahwin sebenarnya sudah terletak pada tangan kita. Kita perlu meyakinkan ibu bapa bahawa kita sudah matured dan bersedia untuk berkahwin. Sekiranya kedua-dua ibu bapa tidak juga berasa yakin dengan kita, maka gunakanlah alternatif lain, seperti menggunakan orang tengah sepert saudara-saudara terdekat, pensyarah, rakan-rakan atau orang-orang yang lebih berpengalaman untuk meyakinkan kedua-dua ibu bapa. 

Sebagai kesimpulan, asas-asas di dalam diri perlu diperbaiki terlebih dahulu. Aset iman, akhlak dan adab perlu dijaga dengan baik. Manusia memerlukan cinta kerana yakin bahawa dengan adanya cinta, cinta akan membawa kebahagiaan dan keindahan. Namun ingat cinta dengan maksiat tidak membawa keindahan tetapi membawa kemurkaan Allah swt. Apa yang Allah haramkan semasa kita hidup ini adalah sangat-sangat singkat dan sekejap, berbanding dengan perkara-perkara yang Allah halalkan di syurga, yang tiada batas masanya. Cinta yang kita ada pada hari ini, biarkanlah ia kekal hingga ke syurga. 

“Masuklah kamu ke dalam syurga, kamu dan pasanganmu akan digembirakan”
-Surah az-Zukhruf:ayat 70



dipetik dr:
http://kaizer21.blogspot.com/2011/02/pertama-kali-bertentang-mata-dengan-kak_12.html